Temaet barnelitteratur var noe jeg hadde gledet meg til hele høsten, og det var veldig spennende å lære om! Flere av bøkene har jeg selv lest som barn, som "Den hemmelige hagen" som var en av mine favoritter. Det var derfor veldig interessant å se på disse bøkene fra et "akademisk" perspektiv.
Noen begreper fra denne perioden:
Allalderlitteratur/den doble stemmen: Litteratur som passer for både barn og voksne. Kan for eksempel ha et tema som er tydelig for barn, og et litt mer "skjult" tema som man kanskje må være voksen for å forstå. Det kan også være humor og vitser som er ment for foreldrene som leser for barna.
Adaptasjon: I denne sammenhengen betyr det å tilpasse en tekst så den passer for barn. Forfattere er jo som regel voksne, så de må finne barnet i seg selv når de skriver.
Renundans: Høy renundans betyr at handlingen og tema er lett å forstå, lav renundans betyr at det ikke er like tydelig.
Implisitt leser: "Å skrive inn en barnlig leser". Forfatteren er voksen, men skriver som om det er et barn som forteller historien. For eksempel i bøkene om "Barna fra Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren det er et av barna, Lisa, som forteller om alt hun og de andre gjør.
Pleonansmar: Overflødig ordbruk.
Naiv besjeling: Å gi egenskaper til ting på en måte som barn kunne gjort det. For eksempel at "de nye støvlene var så ivrige etter å få komme ut i regnet".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar