Sakprosa for barn
Sakprosa for barn kan deles opp i to hovedkategorier:
lærebøker og faktabøker.
Lærebøkene er de som brukes på skolen, altså pensumbøkene.
Faktabok eller fagbok er slike bøker som selges i vanlige bokhandlere og som er ment til fritidsbruk.
Fagboken er en multimodal tekst og har en ikonotekst på samme måte som bildebøker.
Ordet "infotainment" er en karakteristikk av dagens faktabøker for barn. Ordet er en bladning av de engelske ordene "information" og "entertainment". Dette sier noe om at fagbøkene i stor grad også er underholdning. Bøker som "Guinnes rekdordbøker", spennende fakta om dinosaurer, jungelens dyr, gravemaskiner og haier leses kanskje først og fremst for moro skyld av barn. Mange og farkerike bilder gjør de spesielt interessante. Ofte kan nok disse bøkene virke mer fristende enn lærebøkene fra skolen.
Mange skoler bruker også slike bøker som supplement til pensumet, noe Mjør også anbefaler i sin bok "Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar". Det jeg lurer litt på er hvordan man kan kvalitetssikre de "butikk-kjøpte" fagbøkene? Hvordan vet man at informasjonen er riktig og oppdatert? Her er det kanskje lurt å gjøre litt bakgrunnssjekking og sammenligne opp mot pensumbøkene før man bruker dem i klasserommet. Mjør sier riktignok at det er visse krav om kontrollering og etterprøving av fakta i disse bøkene, og det kan være derfor forfatterne av fagbøkene for barn ofte holder seg innenfor trygge, ikke-kontroversielle temaer.
Nettopp dette med å velge nøytrale temaer er noe som kritiseres når det gjelder fagbøker for barn. Barna i dag kan jo ofte alt om Afrikas dyr, men veldig lite om menneskene som bor der! Politikk, samfunn, arbeidsliv og andre land og kulturer er temaer som blir svært lite belyst i fagbøkene.
Dette mener jeg er veldig synd, siden det er så viktige emner å gi barna kunnskaper om!
Det er jo også mange som mener det er flest gutter som leser fagbøker, men dette har kanskje med at de nesten bare handler om skumle dyr og tekniske ting som mange gutter er interessert i? Kanskje ville flere jenter lest fagbøker om det fantes et større utvalg av temaer om mennesklige forhold?
Nå møter barna slike temaer nesten bare på skolen. Hvorfor skal det være så mye vanskligere å lage fagbøker om dette for hjemme-bruk, når de brukes i lærebøker?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar